Bob Dylan - Complete works

In 1969, ruim voor het verschijnen van Writings and Drawings verscheen bij uitgeverij De Bezige Bij, in samenwerking met Thomas Rap publishers, het boek Complete works - volgens het titelblad Approximately Complete works - van Bob Dylan. Tot nog toe nam ik altijd aan dat het boek in 1969 was verschenen, aangezien de meest recente songteksten die in het boek staan uit 1969 zijn. Sinds gisteren weet ik zeker dat het boek in 1969 verscheen, gisteren vond ik op een boekenmarkt een aantal oude afleveringen van Aloha en in een van die aflevering staat een stukje over Complete works. De bewuste aflevering van Aloha is nummer 16, uitgebracht op 28 november 1969.
Later meer over deze Aloha.

Complete works is een langwerpig boek, met daarin de songteksten van (bijna) al Dylans songs tot het moment van uitgave. In 2001 zond Arte een avondvullend programma over Dylan uit. In dit programma is te zien hoe Simon Vinkenoog, anno 2001, voordraagt uit Complete works, als ik me goed herinner Paths of victory, maar ik kan me vergissen. Het is al weer 9 jaar geleden dat ik bewuste uitzending heb gezien.

Het is bijna onmogelijk om vandaag de dag nog een goed exemplaar van dit boek te vinden. Ja, het boek wordt met de regelmaat van de klok aangeboden op marktplaats, maar zelden tot nooit is de staat van het aangeboden boek alleszins redelijk.
Zo vreemd is dat overigens niet, het is inmiddels ruim veertig jaar geleden dat het boek uitkwam en bij het openslaan van het boek springen de bladzijdes haast spontaan uit de band.
Het hier afgebeelde, gehavende exemplaar, kreeg ik een aantal jaren geleden van mijn schoonmoeder (zie ook Open brief aan Frits Tromp #6, hieronder). Niet één bladzijde zit nog vast, mijn schoonmoeder heeft het boek veelvuldig opengeslagen.
Inmiddels heb ik een beter exemplaar op de kop weten te tikken, maar het getoonde exemplaar heeft karakter, het boek heeft geleefd.

Opmerkelijk aan dit boek is dat de songteksten niet gerangschikt zijn naar album, maar in alfabetische volgorde zijn opgenomen.Wanneer je Writings and Drawings en Complete works legt, zijn er een aantal zaken die opvallen. Het eerste dat opvalt, is dat in Complete works een aantal songteksten zijn opgenomen, die in Writings and Drawings ontbreken: Gospel plow, He was a friend of mine, Man of constant sorrow, Pretty Peggy-O, Rocks and gravel, Talking Hava nageilah blues, Talking devil en That's all right mama. Dit lijstje songs langslopend, is al snel de conclusie getrokken dat al deze nummers niet door Dylan zijn geschreven, en /of arrangementen / bewerkingen van Dylan zijn voor reeds bestaande nummers.
Toch maar even controleren, en wat blijkt, volgens Tim Dunns The Bob Dylan copyright files 1962 - 2007 staat Dylan geregistreerd als de schrijver van zowel de woorden als de muziek voor drie van deze songs: Rocks and gravel, Talking devil en - meest verrassend - That's all right mama, wat natuurlijk door Arthur Crudup werd geschreven en waar Elvis een hit single mee had.Verder hebben twee songs in Complete works een andere titel dan in Writings and Drawings. In Complete works is sprake van Just allow me one more chance en Memphis blues again, terwijl deze twee songs in Writings and Drawings de titels Honey, just allow me one more chance en Stuck inside of Mobile with the Memphis blues again dragen.
Tot zover de vergelijking tussen de twee boeken, tijd om eens naar het stuk in de Aloha te kijken.
Het stuk in Aloha bestaat uit twee ingezonden brieven. De eerste brief, van L.P.M. Hilgers begint met: Dezer dagen verscheen 'Bob Dylan complete work's. [sic] Er zijn echter enkele nummers niet opgenomen te weten 1) Corinna, Corrina (van de LP The Freewheelin Bob Dylan), 2) Gates of Eden (van de LP Subterranean Homesick Blues), 3) Stuck inside of Mobile with tea [sic] (LP Blonde on Blonde). Eveneens ontbreekt 't nummer I will not go under the ground [sic] dat op de befaamde tape staat. Prachtig verzorgd boek tegen alleszins betaalbare prijs. Dank!
Echte liefhebbers van Dylan kunnen bij mij (na briefje) de complete verzameling Dylan platen komen beluisteren hem lezend z'n teksten, volgen.

De schrijver van deze brief vergist zich nogal, Corrina, Corrina is inderdaad niet in Complete works opgenomen, maar Gates of Eden staat er wel degelijk in, Stuck inside of Mobile with tea - zoals hij de song noemt - is te vinden onder onder Memphis blues again en I will not go inder the ground is in Complete works te vinden onder de juiste titel: Let me die in my footsteps.
Overigens geweldig die uitnodiging waar bovenstaand citaat me eindigt. Zoiets kom je eigenlijk zelden tot nooit meer tegen.
De tweede brief is van Boudewijn van der Wagt. Allereerst schrijft hij over de steeds naar achteren geschoven verschijningsdatum van dit boek, vervolgens gaat hij ook in op het ontbreken van een aantal songs: Toen ik het boekwerk bij de index opsloeg merkte ik al snel dat er enkele zeer bekende werkjes van Dylan niet instonden!! (...) Er staat niet in: verschillende van het onbekende band materiaal: o.a. Ain't got no home in this world anymore; I can't go home; [??] East-Orange New Yersey Story [sic] en Dylans versie van Cocaine Baby. [sic] Verder songs uit de Johnny Cash-show en van 't Wight konsert (o.a. I've been living the blues everynight without you [sic] ; Who's gonna throw that minstrel boy a coin? [sic] ) Zelfs werd het gepresteerd de 8 niet door Dylan gekomponeerde songs van zijn eerste elpee niet op te nemen. Het feit dat sommige van 't door mij vermelde werk niet van Dylans hand is, is m.i. geen excuus om ze niet te plaatsen, want bv. Man of constant sorrow en Gospel plow zijn ook niet geheel van Dylan (zg. arr. = bewerking). Bovendien zijn er in het boek songs opgenomen waarvan Dylan geen letter heeft geschreven (b.v. Talking Hava Negeilah Blues; That's allright, mama). Het laatste, door ene Arthur Crudup gecomponeerd en door Elvis opgenomen, voor augustus 1953! Toch wel tamelijk vreemd en verwarrend. Het is en blijft echter een voortreffelijk boek.
Boudewijn van der Wagt heeft natuurlijk wel een punt:waarom wel That's allright, mama opnemen in dit boek, en niet bijvoorbeeld Fixin' to die van Dylans eerste plaat?

Ondanks dat er anno 1969 wel het een en ander (terecht) viel aan te merken op Complete works, moet dit boek voor veel Dylanliefhebbers toch een enorme aanwinst zijn geweest. In de geschiedenis van de Dylanboeken, is het een opmerkelijke uitgave. Het verscheen ruim voor Writings and Drawings en het zou mij niet verbazen wanneer Complete works het eerste officiële boek met Dylans songteksten ooit zou zijn.

Geen opmerkingen: