Desire & John Phillips

Gisteren kreeg ik een e-mail van Dolf. Ik heb geprobeerd zo goed mogelijk antwoord op zijn vraag te geven, maar ik kan me goed voorstellen dat er lezers zijn die hier veel meer over weten, vandaar dat ik de mail van Dolf, en mijn antwoord, hier plaats. Meer informatie is zéér welkom en kan of gestuurd worden naar tom_dylan@hotmail.com, of in een reactie achtergelaten worden.

hoi,
ik ben de nieuwe box van leo blokhuis aan het beluisteren en lezen (4cd met boek over la) en ik kom wel een erg opvallend plaatje tegen. foto [bijlage] heb ik nu van internet gehaald, maar de gelijkenis met desire is toch te groot. het is van john phillips van de mama's en de papa's in 1969... orginele foto heeft nog meer overeenkomst. heb jij een verband of is er al iets bekend.
groeten
Dolf

Hallo Dolf,

Ik ken de plaat van John Phillips niet, alleen de hoes. Die hoes ben ik voor het eerst tegengekomen op blz. 453 van het boek 1000 record covers van Michael Ochs waar de hoes is afgebeeld onder de hoes van Desire (zie afbeelding).
De plaat van Phillips is, aldus dit boek, in 1970 verschenen - vijf jaar voor Desire - en het ontwerp van deze hoes is van Tom Gundelfinger.
Desire kwam in 1975 uit en de foto op de hoes is gemaakt door Ken Regan. Dat is zo'n beetje alle informatie die dit boek geeft.

Het eerste dat opvalt is dat - aldus Leo Blokhuis begrijp ik uit je mail - dit album is uitgebracht in 1969, volgens Ochs in 1970. Volgens Ochs is de titel van dit album Warlok.
Volgens The great rock discography verscheen er van John Phillips slechts een elpee: John, the Wolfking of L.A. in juni 1970. Is dit dezelfde elpee onder een andere titel?
Volgens wikipedia moet kwam de plaat in januari 1970 uit.

Enfin, ik dwaal steeds verder af, het ging om de overeenkomst tussen de hoezen van Desire en het album van John Phillips. Als het om hoezen van Dylan gaat, grijp ik eigenlijk altijd gelijk naar de serie fantastische artikelen Looking up Dylan's sleeves van Rob MacBeath, gepubliceerd in The Telegraph.
Hij schrijft over deze overeenkomst (The Telegraph 52): Once again, a Dylan album cover parodies an earlier release. This time, it is the John Phillips album, Wolfking of LA. Actually, that record is just titled John Phillips, but has become known under the former title on account of the phrase which appears in a poem on the rear sleeve. John Bauldie asked the album designer, John Berg, about it: "Were you aware of the John Phillips record when you were designing the Desire sleeve? No. I never saw that. I can't imagine how I could mimic something I never saw before." The cover photo was taken by Ken Regan, the only authorised photographer on the Rolling Thunder tour.
(...)
Going by Bob's clothing and the greenery in the background, the photo was probably taken on October 31, 1975, somewhere near the Mayflower II, berthed at the State Pier, Water Street, Plymouth, MA.

Dat is zo'n beetje alles wat ik weet over de gelijkenis tussen de hoes van Desire en het album van John Phillips.
Rob MacBeath begint het overgenomen citaat met Once again, dus er is een eerdere overeenkomst tussen een hoes van een Dylan-album en een ander album. De meest waarschijnlijke kandidaat hiervoor is de hoes van het album The Folk blues of Eric von Schmidt, afgebeeld op de foto op de voorzijde van Bringing it all back home, waarop de foto op de hoes van Nashville skyline wel erg veel lijkt.

groet,

Tom

Geen opmerkingen: