de Bob Dylan Story

Op 5 juni 1970 zond de VPRO de eerste aflevering van de Bob Dylan Story uit, een programma van ongeveer 15 minuten. Voor mijn boek Bob Dylan in Nederland 1965 - 1978 heb ik uitvoerig gezocht naar informatie over de Bob Dylan Story. Tijdens mijn speurwerk heb ik over deze uitzendingen o.a. contact gehad met Nienke Feis, radioarchivaris, en met Wim Noordhoek, samensteller van de Bob Dylan Story.
Na veel speurwerk en met de hulp van Nienke Feis en Wim Noordhoek ben ik er achter gekomen dat er 17 afleveringen van de Bob Dylan Story gemaakt zijn, de eerste werd op 5 juni 1970 uitgezonden, de laatste op 25 september 1970.
Alleen van de eerste paar afleveringen heb ik de speellijst (min of meer) kunnen achterhalen:

aflevering 1: 5 juni 1970
The Ballad of Donald White
interview met Pete Seeger
Blowin' in the wind
Hard times in New York town
(1 t/m 3 WBAI radio uitzending mei 1962; 4 Minnesota tape, 22 december 1961)

aflevering 2: 12 juni 1970
It's hard to be blind
Omie Wise
Wade in the water
I was young when I left home
(1 t/m 4 Minnesota tape, 22 december 1961)

aflevering 3: 19 juni 1970
In the evening
Long John
Hezekiah Jones
(1 t/m 3 Minnesota tape, 22 december 1961)

aflevering 4: 26 juni 1970
Mixed-up confusion
Rocks and gravel
Let me die in my footsteps
Let me die in my footsteps (incomplete)
(1: single, 2 en 3: promo-versie The Freewheelin' Bob Dylan, en 4: mogelijk Witmark demo)

Ik heb nooit enige aflevering van de Bob Dylan Story gehoord en begrepen dat de banden met daarop de Bob Dylan Story verdwenen / gewist - of in ieder geval 'weg' - zijn.

Tot mijn grote verrassing zie ik net op het internet een bericht van Wim Noordhoek waarin hij meldt dat op 24 mei - Dylans zeventigste verjaardag - 10 aflevering van de Bob Dylan Story online komen te staan.

Verder meldt Wim Noordhoek in zijn bericht dat hij 'ineens' weer dacht aan die bootleg die hij samen met Peter Flik in de VPRO studio in elkaar draaide. Dat 'ineens' is inmiddels enkele maanden geleden. In het e-mailverkeer tussen Wim Noordhoek en ondergetekende kwam 'ineens' de herinnering aan het maken van die bootleg bij Wim Noordhoek bovendrijven. Aanvankelijk kon hij zich de titel van die bootleg niet meer herinneren. Na wat hulp van mij, bleek het om Daddy Rolling stone te gaan.
Met dank aan Wim Noordhoek had ik een mooi verhaal voor mijn boek Bob Dylan in Nederland 1965 - 1978, maar Wim Noordhoek heeft blijkbaar besloten om dit verhaal nu zelf te publiceren. Tsja, zo gaan die dingen. Gelukkig bevat mijn boek meer interessante verhalen dan alleen een overzicht van de Bob Dylan Story en de ontstaansgeschiedenis van Daddy Rolling stone. Ik ben Wim Noordhoek - net als vele anderen - nog steeds dankbaar voor het delen van zijn herinneringen met mij t.b.v. mijn boek, al kan ik niet ontkennen dat ik het bijzonder jammer vind dat hij nu dit bericht op internet plaatst.

Voor Wim Noordhoeks bericht, zie hier.

1 opmerking:

Unknown zei

Ik denk (hoop) dat ik die opnames nog ergens liggen heb.Ze werden elke vrijdagavond omstreeks 8 uur uitgezonden. Kwaliteit van vele opnames was erbarmelijk slecht, maar ja in die jaren was men erg tevreden met elke obscure Dylanrecording. Naderhand zijn vele van die recordings in uitstekende kwaliteit verkrijgbaar geworden. zimmy21