Dylan kort #734

Pak er even een kop koffie bij, of thee als daar je voorkeur ligt, want Bob Dylan komt volgende maand (& die maand daarna) voor een aantal concerten naar Europa. Dat zal geen nieuws zijn. Sterker nog, degene die plannen hebben om één of meerdere concerten te bezoeken zullen de kaarten al in huis hebben. Maar wanneer Dylan naar Europa komt, kunnen verzamelaars de portemonnee trekken, zo leert de ervaring. Er komt altijd wel 'iets' op de markt. Een dag of twee geleden meldde ik hier al dat de Volkskrant, net als in 2009 en 2010, een boxje met cd's van Dylan op de markt heeft gebracht (zie ook hier). Daarnaast doet Dylans platenmaatschappij ook nog een duit in het zakje: op 10 oktober verschijnt de dubbel-cd Beyond here lies nothin'. Verwacht nou niet iets nieuws te horen, zoals het zich nu laat aanzien, gaat het 'gewoon' om een verzamelaar met uitsluitend eerder uitgebrachte opnamen. (Zie ook de tracklist onderaan dit bericht)
Ondertussen lijkt Music on vinyl door te gaan met het heruitgeven van Dylans albums op vinyl. Volgens bol.com brengt Music on vinyl op 10 oktober een heruitgave van Hard rain uit. (Eerder dit jaar was Music on vinyl verantwoordelijk voor de heruitgave van Before the flood). Ik schrijf met opzet 'lijkt' aangezien bol.com de heruitgave van Hard rain al wel te koop aanbiedt, terwijl de website van Music on vinyl nog geen melding maakt van deze heruitgave.

Inmiddels heb ik de recensie van ABC Dylan, het boek van Bert van de Kamp, uit OOR gelezen (dank Sjon!). Recensent Jasper van Harskamp schrijft o.a. 'Goed, dit boek is vooral een aanwinst voor de "gemiddelde" Dylan-liefhebber, de notoire fans zullen van de meeste beschrijvingen niet echt opkijken.' en 'Die 160 pagina's waren in anderhalf uur uit, en de lezer was in dit geval een hoop kennis rijker. En nu? Nu staat ABC Dylan in de kast, om af en toe tijdens poptrivia-avondjes weer te voorschijn gehaald te worden, als handig naslagwerk. Een aanwinst. En dat mag, met een hele bibliotheek aan reeds geschreven materiaal over Bob Dylan, best een prestatie heten.'
Geen onaardige recensie moet ik zeggen, ik kan me er wel redelijk in vinden. Wel vind ik het jammer dat de recensent totaal geen aandacht besteed aan de werkelijk schitterende foto's in ABC Dylan. Niet alleen zijn de foto's goed gekozen, maar ook nog eens bijzonder goed afgedrukt in dit boek.
Tot slot vraag ik me n.a.v. deze recensie af wat een 'gemiddelde' Dylan-liefhebber is. Waar zit de overgang van 'gemiddelde' Dylan-liefhebber naar notoire fan? Ik heb daar zelf wel gedachten bij, maar ik ben vooral benieuwd hoe lezers van deze blog dat zien. Twee vragen:

1. wat is het verschil tussen een 'gemiddelde' Dylan-liefhebber en een notoire fan?
2. wat ben jij, een 'gemiddelde' Dylan-liefhebber of een notoire fan?

Antwoorden kun je sturen naar tom_dylan@hotmail.com. De ontvangen antwoorden zal ik op de blog plaatsen (tenzij je in je e-mail aangeeft hier bezwaar tegen te hebben).

tracklist Beyond here lies nothin':
cd 1:
The Times they are a-changin'
Blowin' in the wind
Boots of Spanish leather
It ain't me babe
To Ramona
Mr. Tambourine man
Subterranean homesick blues
It's all over now, baby blue
Like a rolling stone
I want you
Just like a woman
Tombstone blues
Desloation row
All along the watchtower
One of us must know (sooner or later)
Watching the river flow
I threw it all away

cd 2:
Lay, lady, lay
You ain't goin' nowhere
The man in me
Knockin' on heaven's door
Tangled up in blue
Simple twist of fate
Hurricane
Jokerman
Changin' of the guards
Groom's still waiting at the altar
Ring them bells
Brownsville girl
Po' boy
Thunder on the mountain
Make you feel my love
Beyond here lies nothin'

4 opmerkingen:

CultureEye zei

Ik zou mezelf wel omschrijven als notoir, al heb ik (nog) niet alle albums.

Een gewone fan heeft Blood on the tracks, blonde on blonde en time out of mind
De notoire fan heeft Under The red Sky,World Gone Wrong,Empire Burlesque etc etc

Bovengemiddeld zei

Notoir? Wat is dat nou weer voor woord ...

Anyway, je hoeft toch geen Empire Burlesque te hebben om een notoire Dylanfan te zijn? Ervanuitgaande dat er nog een stap boven notoir is ... (En dan bedoel ik nog niet de geobseddeerde psychopaten.)

Zijn eerste zeven albums heb ik enorm veel gedraaid (niet alleen BoB en Highway 61, ook zijn debuut en Another Side). Daarna sla ik alles over tot BotT inderdaad, en ik ga door vanaf de Bootleg Series en Time out of Mind ...

Toch beschouw ik mezelf als in ieder geval meer dan een gemiddeld Dylan fan, maar wat notoir verder is weet ik ook niet.

CultureEye zei

Ik ga gewoon verder op de term die tom in zijn tekst gebruikt

Bovengemiddeld zei

Ja, ik ga gewoon verder op de term die in de recensie over ABC Dylan werd gebruikt :-P