Gemiddeld of Notoir - door Floater

Beste Tom,

Laat ik eerst even ingaan op de tweede vraag: Ben ik een gemiddelde Dylan-liefhebber of een notoire fan?

Binnen mijn familie, schoonfamilie en ook bij mijn vrienden, kennissen en collega’s sta ik al jaren te boek als verstokte Dylan-fan.

Zijn reguliere albums heb ik eerst allemaal op lp aangeschaft en daarna ook op cd en sacd. Toen vorig jaar de eerste 8 albums van Dylan in mono werden uitgebracht heb ik ook die direct gekocht. Verder ben ik in het bezit van een enorme collectie bootlegs en een behoorlijke collectie boeken en fanzines. Daarmee kan ik stellen dat ik een notoire fan ben en dus geen gemiddelde Dylan-liefhebber.

Hiermee heb ik al enigszins aangegeven wat het verschil is tussen de 'gemiddelde' en de notoire fan.

Al meer dan 10 jaar geleden heb ik de website van de gebroeders Fink bezocht die een komisch overzicht hebben samengesteld over de “ware” Bob Dylan fan. Dat was nog in de tijd dat ik vrijwel uitsluitend naar Dylan luisterde. Zeer vermakelijk, maar ook confronterend, deze website over de Dylan fan die de realiteit en de wereld om zich heen een beetje verloren is.

De website begint met de zin “You Know You’re A Dylan Fan If…”. Vervolgens krijg je een hele reeks vervolgzinnen die natuurlijk tamelijk absurd zijn, maar in veel gevallen ook heel grappig.

Sommigen waren destijds voor mij ook wel herkenbaar. Zo ben ik eens naar een stad in Nederland gereden om kaartjes voor een concert van Dylan te kopen in de voorverkoop. Dat was nog in de tijd dat je tickets niet via Internet kon bestellen. Je moest toen nog echt in de rij staan voor een kaartje. Ik arriveerde op de plaats van bestemming, uren voordat de betreffende winkel werd geopend. Vervolgens stond ik daar heel lang als enige te wachten. Ik was op van de zenuwen toen de deur van de winkel uiteindelijk geopend werd, want ik had me de voorbijgaande uren afgevraagd of ik wel bij de juiste winkel stond en of de voorverkoop wel was begonnen en of de kaartjes mogelijk al uitverkocht waren. Het bleek dat ik me voor niets had druk gemaakt. De kaartverkoop vond inderdaad in die winkel plaats en was ook daadwerkelijk die dag begonnen. Maar ik was kennelijk de enige die op een grote toeloop had gerekend…

Hieronder de link naar de website van de broertjes Fink:

http://youknowif.homestead.com/files/unoif.htm

Groet,

Floater

Geen opmerkingen: