onzin

'Wat heb jij dan opstaan?'
'"Billy", een outtake van de Pat Garrett & Billy the Kid-sessies.'
'Is dit Dylan zelf? Ik dacht dat jij je momenteel alleen maar met covers bezig hield.'
'Goddank niet. Nee, dat doe ik ik gewoon even tussen door. Maar luister nou... Dit is móói...'
'... Ja... Maar, leuk hoor. Maar die vent kan toch niet zingen?'
'Realiseer jij je wel dat je met zo'n opmerking het risico loopt dat ik je zo het huis uit schop. Ben je nou helemaal besodemieterd. Luister dan!'
'Ja, ja, ik luister wel, maar kom op zeg. Het is gewoon vals... of hoewel, dat ook weer niet, maar... hij kan gewoon niet zingen. 't Is uhm... hoe zal ik het noemen? Als het gejank val een hond die vast zit met zijn poot in het prikkeldraad?'
'Há, origineel hoor! Zeker zelf verzonnen? Knuppel.'
'Nou toevallig wel ja, het schiet me net zo te binnen.'
'Je lult uit je nek! Dat is ooit door een of ander loser bedacht & vervolgens door Jan-en-alleman gekopieerd. Daar is niks van jou bij.'
'En toch...'
'Houd nou eens je kop & luister!'
....
'Dit is toch weer een ander nummer?'
'Nee man, ik heb gewoon hetzelfde nummer weer opgezet.'
'O, en ik wou nog wel zeggen dat dit veel beter klinkt...'
'Wat alleen maar weer bewijst dat je uit je nek kletst. Luister nou maar...'
....
'Zeg, waar gaat dit nummer eigenlijk over? Waar protesteert hij tegen?'
'#@!^%, m'n huis uit!'
'Wat? Is dat zo'n gekke vraag dan?'
'Ja!... En je luistert niet!'
'Sorry hoor, wat heb jíj een lange tenen zeg...'
'Ik lange tenen? Nou wordt die helemaal mooi! Dat komt in mijn huis, krijgt een fantastisch nummer te horen & stelt vervolgens alleen maar bezopen vragen. En dan óók nog beweren dat ìk lange tenen heb! Jij hebt wel lef, zeg!'
'Sorry hoor, ik mag toch wel zeggen wat ik er van vind, of niet soms?'
'Dat is nou net het probleem met jou, jij vindt helemaal niks. Het enige dat jij kan is al die vooringenomen "meningen" uit al die klote blaadjes die je altijd maar leest nablaten. Jij vindt niks, jij luistert niet, jij kauwt alleen maar na.'
'Dàt is niet waar! Dat neem je terug! Ik vind echt wel wat! Ik vind jou een enorme zak als je zo doet, om maar eens wat te noemen. Ik vond Modern times al een tegenvaller nog vóór de bladen schreven dat het een tegenvaller is! Ik vind heel veel, maar ik krijg van jou nooit de kans om wat te vinden. ik moet van jou altijd maar hetzelfde vinden als wat jij vindt, doe ik dat niet, ga je weer schelden & dreig je me het huis uit te schoppen. ik vind verdomme héél erg veel, maar ik krijg van jou nooit de ruimte om ook maar iets van wat ik vind aan je duidelijk te maken!'
'... Okee meneer de hotshot, jij bent dus oud en wijs genoeg om zelf iets te vinden, hè? Nou, dan zal ik iets voor je opzetten. Dan ben ik benieuwd wat jij daar wel van vindt.'
....
'Is dit niet die Shot of love-outtake die begin jaren negentig opdook in LA & via die vent in Dortmund deze kant op is gekomen? Je weet wel die tape, die vanaf de vierde generatie gemeden moet worden omdat waarschijnlijk door een fout in het synchroniseren van de tapedecks die tape vanaf de vierde generatie zo'n 2% te snel loopt? Die tape waar ook die versie van "In the summertime" op staat die - door het later instarten van de fade out - drie seconden langer duurt waardoor nog net een extra noot van Dylans harmonica is op te vangen, als je de volumeknop maar op het juiste moment helemaal opendraait. Dat is 'm toch? Die tape toch?'
'Wat doet het er toe welke tape is, wat doet het er toe van welk album het een outtake is, je moet luisteren!'
'Ik heb dus gelijk. Het is die tape & dat wil je gewoon niet toegeven... Ha!'
'Nee, je hebt géén gelijk, het is die tape helemaal niet & daar gáát het ook helemaal niet om. Je moet luisteren.'
'Okee, okee, ik luister... en toch is het die tape'
'Wat zeg je?'
'Niks. Stil nou, ik moest toch luisteren?'
....
'En?'
'Wat en?'
'Nou, wat vond je er van?'
'Ja... mooi.'
'Mooi... dat is het. Meer heb je niet te melden.'
'Nee, eigenlijk niet. Ik vind 'm gewoon mooi.'
'Er is je niks opgevallen aan de Dylans harmonica. Of in de tekst.'
'Nou nee, eigenlijk niet nee.'
'Je hebt niet gehoord dat de harmonica op dat deze tape precies in het midden zit terwijl die op die tape waar jij het net over had meer op het linkerkanaal dan op het rechterkanaal zit.'
'Nee...'
'En je heb ook niet gehoord dat Dylan in de derde regel van het tweede couplet "a woman" zingt waar hij op de versie van jouw befaamde tape "the woman" zingt.'
'Nee... Maar kom op zeg, dat is toch gewoon mierenneuken? In essentie is het toch gewoon dezelfde opname?'
'In essentie, in essentie. In essentie is niet genoeg.'
'Maar in essentie heb ik wel gelijk...'
'Donder op, man. In essentie sla je, zoals gebruikelijk, de plank volledig mis.'
'Nou, voor mij is het allemaal hetzelfde. Of hij nou "a woman" of "the woman" zingt, het nummer blijft hetzelfde. Mooi, meer niet.'
'Kijk, en da's nou het verschil tussen jou & mij...'
'Zeker niet het enige verschil!'
'Hoe bedoel je?'
'Je weet donders goed wat ik bedoel.'
'... Begin je daar nou weer over? Ik dacht dat we dat achter ons hadden gelaten.'
'Jij misschien...'
'Kom op zeg, hier hebben we het al zo vaak over gehad.'
'Niet vaak genoeg, blijkbaar.'
'@#&%, goed je hebt gelijk, "Leopard-skin pill-box hat" gaat over Edie Sedgwick. Tevreden?'
'Dat zeg je alleen maar om er van af te zijn. Je meent er niks van.'
'Nee natuurlijk meen ik er niks van! Die onzin dat "Leopard-skin" over Sedgwick gaat heb je gewoon uit die bladen die je leest. Het is onzin! Klinkklare onzin! Er is geen enkel bewijs voor die onzin! Een of andere knuppel heeft dat ooit verzonnen & vervolgens heeft iedere knuppel na hem dat verhaaltje gewoon gekopieerd! Er is geen en-kel bewijs voor! Onzin, is het. En zelfs al is het geen onzin - wat het wel is - dan nog vernauwd die aanname - want dat is het, een aanname - alleen maar het luisteren naar "Leopard-skin pill-box hat". Het draagt geen ene donder bij aan de analyse van het nummer. Geen drol!'
'En toch is het zo...'
'Ja, 'túúúúúrlijk. En "Lenny Bruce" gaat over de Paus, Winston Churchill is de "Jokerman" en Raquel Welsh was de inspiratie voor "Floater (to much to ask)".'
'Ach, zak d'r toch in. Je neemt me nooit serieus...'
'Vind je dat gek! Nou?'
'Ik ga!'
'... Nu al? Moet je nog ergens heen? We kwamen net zo lekker op stoom.'
'Ja, sorry. Ik moet nog even wat boodschapjes doen voor de winkels sluiten.'
'Ach, is het al zo laat?'
'Ja, tijd vliegt hè, zoals altijd. Volgende week weer?'
'Helemaal goed, gezellig. Neem jij dan een tape of zo mee waar we het heerlijk over oneens kunnen zijn?'
'Da's goed, ik heb nog wel wat liggen.'
'Geen covers toch?'
'Nee joh, 'tuurlijk niet. Nee, di's echt een leuke tape om eens goed over te bakkeleien.'
'Mooi, tot volgende week dan, hè?'
'Ja, ik zie dan weer.'

3 opmerkingen:

alja spaan zei

grinnik :-)

Joski zei

Uit Wi Ki Pe Dia :

Met onzin, nonsens, flauwekul of larie(koek) worden beweringen aangeduid die volgens de wetten der logica of het gezond verstand niet waar kunnen zijn of uitspraken waarbij zeer merkwaardige verbanden worden gelegd. Ze zijn niet zinnig en dus onzinnig, kortweg: onzin.

Op zich is de bewering dat een bewering onzin is, zeer subjectief en de waarde die aan het oordeel onzin moet worden gehecht is afhankelijk van de waarde die men in het algemeen hecht aan degene die de betreffende bewering als onzin bestempelt.

Vaak zijn grappen gebaseerd op onzin. Onzinverhalen vertellen heet ook wel onzin uitkramen of uit je nek kletsen.

tom zei

dank Alja & Joski