Dylan & twee schrijvers (luisteren)

Steeds meer (Nederlandse) schrijvers blijken naar Dylan te luisteren. Natuurlijk waren er al Simon Vinkenoog & Martin Bril - om de twee meest voor de hand liggende namen te noemen - gisteren kwam daar Daan Heerma van Voss bij. En vandaag - met dank aan Peter voor de tip - Philip Huff. Onlangs werd het boek Niemand in de stad van Philip Huff gepubliceerd en n.a.v. daarvan was Huff woensdagavond in de uitzending van Kunststof op radio 1.
Die uitzending is hier te beluisteren.
Na ongeveer 45 minuten, wanneer presentator Frenk van der Linden vraagt wat er in de boekenkast van Philip Huff staat, komt Dylan ter sprake: 'Daar staat van alles van mijn studies geschiedenis en filosofie tot en met Nederlandse literatuur. En als je namen wilt, ik heb mijn scriptie geschreven over Arthur Schopenhauer bijvoorbeeld, Duitse filosoof. En bij geschiedenis over Bob Dylan dus daar staat een cd'tje of veertig van Dylan.'
Ik heb lang gedacht dat mijn kast de enige op de aardkloot was waar zowel Dylan als Schopenhauer in staan. Hoe wonderbaarlijk dat Philip Huff ook zo'n kast heeft.
Schopenhauers De Wereld als wil en voorstelling is het enige boek - van de duizenden die ik heb gelezen - waar ik ooit wakker van heb gelegen.
Enfin, het gaat hier over Dylan. Na ongeveer 54 minuten komt Dylan nogmaals terug:
Frenk van der Linden [FL]: 'Ik wil even naar hem [Martin Bril] toe, omdat hij was een grote fan van Dylan, hè? Dat wil zeggen hij had vele helden. Napoleon was de grootste natuurlijk en Dylan was iemand die hem intrigeerde. Ik ga heel even iets aan je laten horen van misschien wel een van de mooiste nummers van Dylan. Jij kent het ook hè?'
Philip Huff [PH]: 'Ik vermoed als het Dylan is wel.'
['Tangled up in blue' draait]
FL: 'Wat leren we van Dylan aan het eind van dit uur?'
PH: 'Van Dylan leren... dat is echt een kristal waar je van duizend kanten naar kan kijken, maar deze plaat - Blood on the tracks - zegt eigenlijk alles van alle fases die ik ken van liefdesverdriet. Ik vond het voor afgelopen jaar eigenlijk ook niet zo'n goede plaat. En nu...'
FL: 'Er is nog meer ziektewinst!'
PH: 'Er is nog meer ziektewinst. En nu... Dylan, daar kun je eindeloos in delven.'
enz. enz.

Eerder noemde ik al Daan Heerma van Voss & ook met hem is onlangs een interview op de radio te horen geweest. In dit interview echter geen Dylan. (In zijn boek Zonder tijd te verliezen wel veel Dylan, maar daarover later meer.) Wederom met dank aan Peter voor de tip!

Geen opmerkingen: