The Bootleg series vol. 1 - 3

'STILL-TO-BE-RELEASED: That proposed CD-a-month-for-10-months set of unreleased Dylan seems to have changed shape. It has been speculated that the set may be reduced to, perhaps, 5CDs to be packed as a box. Though january had been mentioned, February may do it, or, it may be pushed back even futher (perhaps to Dylan's 50th birthday in May?). Rumored titles heard, but probably not for real, are Masterpieces (which, to me, implies repackaged material as well) and Biograph 2. Song titles? Information on the wires has "Blind Willie McTell" and an acoustic "Subterranean Homesick Blues." Also, it has been said that some of the Witmark Demos could be included, or whole concerts. Biograph took years to issue, so don't get your hopes up just yet.' (Look back issue 26, Fall 1990)

Bovenstaande regels over de release van wat uiteindelijk The Bootleg series vol. 1 - 3 zou worden, las ik eerder vandaag. Dat het aanvankelijke plan was om in 10 maanden tijd een serie van 10 cd's uit te brengen, heb ik ooit wel eens eerder gelezen, maar dat daarna het plan was om er een 5 cd boxset van te maken, is nieuw voor mij. Het plan voor een 4 cd boxset kende ik wel uit oude berichten. Uiteindelijk werd The Bootleg series vol. 1 - 3 een 3 cd boxset.

The Bootleg series vol. 1 - 3 kwam in maart 1991 uit. In 1991 stond mijn Dylan-gekte nog in de kinderschoenen. In 1991 had ik een aantal albums van Dylan, maar zeker nog niet alles wat er van Dylan was verschenen. In 1991 had ik nog geen boek over Dylan gelezen, laat staan dat ik bekend was met zaken als fanzines (en het internet was voor mij nog een verre toekomst).
Ik had begin 1991 dan ook geen flauw idee dat The Bootleg series vol. 1 - 3 zou verschijnen. Dat veranderde met de aanschaf van het Engelse tijdschrift Vox (mei 1991). Dat tijdschrift - ik kocht het voor een uitvoerig stuk over the Doors, waar ik toen nog fanatiek naar luisterde - bevat een recensie van The Bootleg series vol. 1 - 3, geschreven door Max Bell. Die recensie zorgde ervoor dat ik ten eerste te weten kwam dat deze boxset was uitgebracht & ten tweede dat ik deze boxset koste wat het kost wilde hebben.
Daarvoor heb ik moeten sparen. Het geld dat ik met een weekendbaantje verdiende, legde ik opzij, net zolang tot ik genoeg had om die box te kopen. Dat ik daarvoor verschillende steden heb moeten aflopen, heb ik al eens hier of elders opgeschreven. (Het moet ergens staan, maar waar?)

Ik herinner mij vooral ook nog de verbazing bij de uiteindelijke aanschaf van The Bootleg series vol. 1 - 3. De voorkant van de box zag er niet hetzelfde uit als de afgebeelde box bij de recensie van Max Bell.
Nu, ruim 20 jaar later, is die verbazing er nog steeds. Nog steeds ben ik niet The Bootleg series vol. 1 - 3 tegengekomen met de artwork zoals afgedrukt bij de recensie van Max Bell.
[Mocht je weten hoe dit zit, laat het me weten: tom_dylan@hotmail.com]

(Dit is nu het tweede bericht vandaag waarin ik citeer uit Look back & het derde bericht op rij waarin fanzines een (belangrijke) rol spelen. Ik lees momenteel de ene naar de andere fanzine uit voorbije jaren. Ik lees liever oud Dylan-nieuws dan de krant van de dag...)

Geen opmerkingen: