Die radio-uitzending over Dylan

Vanochtend plaatste ik in Dylan kort #901 links naar twee You Tube filmpjes met een vroege radio-uitzending over Dylan. N.a.v. het stukje in Dylan kort #901 ontving ik een reactie van de man die zoveel jaar geleden het programma heeft opgenomen en gisteren op You Tube heeft gezet.
Hieronder zijn reactie, waarvoor dank!

Beste Tom,

    Verrassend om vanochtend te ontdekken dat je mijn YouTube-clipjes 
over het radioprogramma van Leo Nelissen zo snel hebt opgemerkt en er 
meteen zo hartelijk op reageert.
    Het is mooi dat je de datum verder kunt preciseren. Mijn schatting 
van 1964 was gebaseerd op de LP's die de presentator in zijn programma 
heeft gebruikt en op de LP's die hij kennelijk nog niet had 
beluisterd. Het interessante aan de uitzendingen van Leo Nelissen was 
dat hij altijd aan zeldzame en unieke muziek wist te komen, die hij 
uit alle windstreken van de wereld opdiepte. Ik neem aan dat hij de 
LP's van Dylan ook rechtstreeks uit de Verenigde Staten betrok, en 
niet wachtte tot die in Nederland op de markt kwamen.
    Gelukkig kondigde Nelissen een week tevoren aan dat zijn laatste 
uitzending over Bob Dylan zou gaan, zodat ik mijn grote Philips 
bandrecorder en mijn kleine Grundig radio op scherp kon zetten om dit 
bijzondere programma vast te leggen. Ik heb het in de loop der jaren 
zorgvuldig bewaard en naarmate de techniek zich ontwikkelde op nieuwe 
geluidsdragers gezet, eerst op cassete, later als mp3 op een CD, en 
vorig jaar met behulp van iMovie op een filmpje. Ik heb vroeger niet 
kunnen dromen dat er ooit YouTube zou bestaan, waardoor iedereen nu 
toegang kan krijgen tot mooie opnamen als deze uit de tijd van de 
stoom-radio...
    Op de site van 'Beeld en Geluid' in Hilversum heb ik nader 
gezocht, maar dit programma kwam ik er niet tegen. Voorzover ik kan 
nagaan leeft Leo Nelissen nog, maar een telefoonnummer of een e-mail-
adres heb ik niet kunnen vinden. Misschien is hij zelf ook wel verrast 
als hij zou horen dat deze opname nog bestaat. Wellicht heeft hij nog 
gegevens over de uitzenddatum.
    Bedankt voor de vermelding op je blog. Dat geeft het filmpje 
meteen meer bekendheid.

Keep on keeping on, Hans
 

1 opmerking:

Unknown zei

http://www.robelia.nl/prive/1.mp3
Ken je deze?