Dylan kort #950 - aanvullingen

Mail: Vergeet niet de e-mail van J.A. Nautslag (hieronder) te lezen.
Cat Power: Vanavond op Canvas (21:15 uur) een docu over Cat Power. In de aankondiging van dit programma flitste Dylan voorbij, zo heb ik begrepen. Zie hier. [met dank aan J.A. Nautslag, Bonne en Senne voor de tip!]
Savages soundtrack: Eerder meldde ik al dat op de soundtrack van Savages Dylans 'Romance in Durango' staat en - met dank aan Bert - dat in de film een fragment van dit nummer te horen is. Aangezien op het album Desire 'Romance in Durango' overloopt in 'Black diamond bay', was het de vraag hoe 'Romance in Durengo' op die soundtrack staat. Ik heb net 'Romance in Durango' - met dank aan Bert - van de soundtrack van Savages gehoord. Het is de gewone versie van dit nummer. Helemaal aan het eind, wanneer je heel goed luistert, kun je nog net de eerste tonen op de viool van 'Black diamond bay' horen. Ik moet zeggen dat de knip goed is gedaan.
Koopzondag: 'Mevrouw Tom', de kinderen & ik zijn vanochtend naar E. gereden. Niet alleen was het in E. koopzondag, maar ook - zo had ik ergens gelezen - zou er een platenbeurs zijn. Die platenbeurs bestond uit niet meer dan twee kramen (jawel). En toch ben ik naar huis gegaan met drie elpees. Tevreden? Natuurlijk!
Terwijl we met z'n vieren, heerlijk in het zonnetje gezeten, een puntzak patat zaten te eten, viel het besluit om ook nog even de Bijenkorf in te lopen. Niet dat ik een liefhebber van de Bijenkorf ben, maar ik wilde naar binnen omdat ik op missie was. Zoeken naar het boxje Bob Dylan 70's collection. Niet dat ik dat boxje wilde kopen, maar ik wilde wel weten of dat boxje identiek is aan het Volkskrant-boxje, of dat er voor de Bijenkorf een nieuw, uniek boxje gemaakt is. In de Bijenkorf lag een grote stapel van deze boxjes. Na grondige inspectie blijkt het boxje volledig identiek te zijn aan het boxje van de Volkrkant. Overigens is dit boxje bij de Bijenkorf spotgoedkoop (€18,- voor 10 cd's en vandaag ging daar nog eens 20% vanaf)
Ook bij de Bijenkorf de 4 cd box The Legend van Johnny Cash, ook in de uitverkoop. (versie boek-style) Op de vierde cd van dit boxje staat 'Girl from the North country' - het duet met Dylan. Verder op deze boxset een cover van Dylans 'Forever young'. In het boekje een foto van Cash & Dylan, dezelfde foto als in het boekwerkje van de geremasterde cd-versie van Orange Blossom special. Verderop in het boekje nog een foto (klein) van Dylans optreden tijdens the Johnny Cash Show.
The Legend kost bij de Bijenkorf slechts €15,- (vandaag met 20% korting en dus €12,-).
Na de Bijenkorf nog even de Slegte ingelopen en daar I Me Mine van George Harrison op de kop weten te tikken. In dit boek staat onder andere de songtekst van het door George Harrison en Bob Dylan geschreven 'I'd have you anytime', inclusief facsimile in zowel Dylans als Harrisons handschrift.
Ook trof ik op de schappen Weekboek (1979) van Ischa Meijer met daarin het stuk 'zes flessen coca-cola' dat eerder in Haagse post van 1juli 1978 stond en dat gaat over Dylans eerste concert in Nederland. Een mooi stuk, maar na lang twijfelen heb ik het boek toch maar laten staan. Geld kan tenslotte maar één keer uitgegeven worden, bovendien heb ik het originele artikel uit Haagse post.
Tot slot nog één gewone boekwinkel bezocht en daar zag ik dat in de nieuwe Record collector een recensie van Tempest staat. (Niet gekocht, dat blad is mij te duur voor die paar vriendelijke woorden over Tempest).
Luister je nou alweer naar Bobby: Terwijl ik werk aan deze aflevering van 'Dylan kort' lees ik - ergens tussendoor - onderstaande email van Alja over Luister je nou alweer naar Bobby. De titel van haar e-mail: 'Oekraïense koorddanseres' (wie zich afvraagt waar die titel op slaat, kan het antwoord vinden in Luister je nou alweer naar Bobby):


Je bent opener geworden in je aantekeningen, ik geniet je toegeven aan de intentie rond Dylans muziek, ik geniet je zelfspot daarbij (ik heb zo genoten van bijvoorbeeld het script voor de NTR ), dan de ontroering die ik ervaar bij de moeite die je doet of moet doen alles in je leven te passen, de zeldzame momenten van alleen-zijn, het ontduiken van een huishoudelijke taak. Ik herken de gekte rond een bepaald vers (natuurlijk, ik ook ‘it’s allright ma, i’m….), het eindeloos herhalen totdat het helemaal onder je huid zit, het moeiteloos terugpakken. Je bent briljant in je dialogen ook – en dan heb ik nog niet eens het boek uit. Ik overweeg het mee te nemen op mijn reisje naar Londen, later deze week – ook mijn kinderen zijn jarig in deze herfstdagen en de oudste heeft mij een uitje geboekt waarin alle details verwerkt zijn (Turner, St Pauls, zij kookt zelfs boerenkool voor haar broertje) – maar de koffer zit al vol en ik houd niet van koffers. Dus kortom, dank hiervoor. Nooit meer stoppen. Groeten aan mevrouw Tom.

Met dank aan Alja (en namens 'mevrouw Tom': de groeten terug!)

Geen opmerkingen: