(bijna) vergeten boeken

Staand voor de boekenkast vol boeken van en over Bob Dylan, viel mijn oog net op twee Duitse pockets. Bob Dylan und die sechziger Jahre van Mathias R. Schmidt en Bob Dylan van Fredrik Hetmann. De boeken staan gebroederlijk naast elkaar in de kast.
Beide boeken heb ik jaren geleden gekocht, niet tegelijkertijd, maar wel redelijk kort na elkaar. Vraag me niet welke van de twee boeken ik het eerste kocht, dat weet ik niet meer.
Beide boeken bevatten een paar foto's in zwart-wit. De kaften van beide boeken lenen zich uitstekend voor de starende blik. Schitterende kaften, kinderen van hun tijd.
Bob Dylan und die sechziger Jahre verscheen in 1983 bij Fischer, Bob Dylan verscheen in 1976 bij Rowohlt (in 1980 werd dit boek nogmaals uitgegeven met een andere foto op de cover). Het boek van Fredrik Hetmann is een Jugendbuch - een jeugdboek voor kinderen vanaf 12 jaar. Het boek van Mathias R. Schmidt is dat zeker niet.
Op de achterkant van Bob Dylan staat nog een 'geinige' cartoon waarin naast Bob Dylan een roze vos, een op Jolly Jumper lijkend paard, een beer met een hoed, een olifant, een haas en een teckel een rol spelen. Die cartoon zal wel bedoeld zijn om de jeugdige boekenkoper over de streep te trekken.
Achterop Bob Dylan und die sechziger Jahre geen cartoon, maar enkele regels, voornamelijk kreten, om de potentiële koper over te halen de portemonnee te trekken: 'Bürgerrechtsbewegung, Kuba-Krise, Raketen-Angst, Vietnamkrieg, Generationskonflikt, Gegenkultur und schließlich desillusionierte Abkehr. In Dylans Liedern spiegelt sich die Geschichte einer ganzen Generation-der "rebellischen" Jugend der sechziger Jahre.'
Goed. Genoeg. Nu moet de aap maar uit de mouw komen: ik heb een probleem met deze twee boeken. De kern van het probleem is dat mijn geheugen mij in de steek heeft gelaten. Ik weet namelijk niet meer of ik deze boeken gelezen heb. Iets in mij zegt dat ik een van deze boeken al gelezen heb, maar ik weet niet meer welke en omdat ik niet meer weet welke ik dan gelezen zou hebben, begin ik weer te twijfelen of ik überhaupt wel een van de twee gelezen heb.
Dat probleem is er inmiddels al jaren, meestal denk ik er niet eens aan. Alleen soms, zoals eerder vandaag, vind ik mijzelf voor de boekenkast en valt mijn oog op deze boeken. En dan, ja dan komt die twijfel weer boven.
Ik kan natuurlijk gewoon beide boeken lezen en daarmee het probleem oplossen, maar daarmee ontneem ik mijzelf de mogelijkheid om te twijfelen. En twijfelen kan soms best aangenaam zijn.

Geen opmerkingen: