Dylan kort #1080

Aanvulling: Gisteren schreef ik hier over de foto van Bob Dylan en Mohammed Ali in een kledingwinkel. Die foto werd door zoonlief ontdekt. Vanochtend had hij nog maar net zijn ogen open toen hij vroeg: 'Heb je het er op gezet?' Nadat ik zei dat ik dat had gedaan, was zijn volgende vraag: 'Zijn er al reacties?' Ik vertelde hem dat er 1 reactie was van iemand die min of meer hetzelfde was overkomen in Amsterdam. Ik zag aan zijn ogen dat hij had gehoopt op meer, vooral meer lof voor zijn ontdekking.
New girl: In aflevering 18 van seizoen 1 van de serie New girl komt Bob Dylan voorbij, zo meldde Alja mij. Ik ken de serie niet, maar heb nu wel behoefte om aflevering 18 van seizoen 1 te zien. [met dank aan Alja]
From another world: a tribute to Bob Dylan: Een van de meest opmerkelijke tribute-albums van de laatste tijd is From another world. De muziek op deze cd laat zich misschien het beste omschrijven als een samenkomst van wereldmuziek met Dylan-composities. Nou heb ik er nooit een geheim van gemaakt dat ik geen liefhebber ben van cover-versies van nummers van Dylan, maar From another world bevat in ieder geval één opmerkelijke opname: 'Mr. Tambourine man' door Purna Das Baul. Inderdaad, Purna Das Baul is een van de twee Bauls of Bengal die op de hoes van John Wesley Harding staan. Volgens Wikipedia heeft Bob Dylan ooit tegen Purna Das Baul gezegd dat hijzelf ooit 'the Baul of America' zou zijn. [met dank aan Wim voor de tip]
Tour '74: Gisteren was het 40 jaar geleden dat Bob Dylan en The Band begonnen aan Tour '74, zie hier.
Mojo: Gisteren schreef ik hier al dat ik een oude aflevering van Mojo op de kop tikte (nr. 187, juni 2009). De afbeelding bij dit bericht komt uit die aflevering van Mojo. Het is de illustratie bij een door Danny Eccleston geschreven recensie van Together through life.
Je kunt kort zoeken, je kunt lang zoeken, maar uiteindelijk zal het gevonden worden: Eind jaren tachtig kocht ik bij een kringloopwinkel of op een rommelmarkt de bloemlezing 26 nieuwe verhalen. In dit boek staat het verhaal 'The answer is blowing in the wind' van Marjan Berk. Ondanks dat de titel anders doet vermoeden, heeft dit verhaal helemaal niks met Bob Dylan te maken. Alleen de titel is afkomstig van Dylan.
Misschien is mijn fascinatie voor Bob Dylan in de (Nederlandse) literatuur wel met het lezen van dit verhaal begonnen.
Sinds het lezen van 26 nieuwe verhalen heb ik altijd gezocht - niet fanatiek, maar toch - naar de verhalenbundel van Marjan Berk waar 'The answer my friend is blowing in the wind' in is opgenomen. Dat zoeken werd niet gevoed doordat ik Marjan Berk een groot schrijfster vind, maar door nieuwsgierigheid. Nieuwsgierigheid naar het antwoord op de vraag of er meer Dylan in haar verhalen is geslopen.
Vanmiddag vond ik de verhalenbundel waar 'The answer my friend is blowing in the wind' in te vinden is. Het heet Een blonde rat en werd in 1985 uitgegeven. Ik zal het lezen. Mocht er meer Dylan in dit boek te vinden zijn, dan laat ik het weten.

Geen opmerkingen: