Dylan kort #1136

Setlist 19 november: Things Have Changed / She Belongs To Me / Beyond Here Lies Nothin’ / What’ll I Do / Duquesne Whistle / Melancholy Mood / Pay In Blood / I’m A Fool To Want You / Tangled Up In Blue // [intermission] // High Water (For Charley Patton) / Why Try To Change Me Now / Early Roman Kings / The Night We Called It A Day / Spirit On The Water / Scarlet Town / All Or Nothing At All / Long And Wasted Years / Autumn Leaves // [encores] // Blowin’ In The Wind / Love Sick
Setlist 21 november: Things Have Changed / She Belongs To Me / Beyond Here Lies Nothin’ / What’ll I Do / Duquesne Whistle / Melancholy Mood / Pay In Blood / I’m A Fool To Want You / Tangled Up In Blue // [intermission] // High Water (For Charley Patton) / Why Try To Change Me Now / Early Roman Kings / The Night We Called It A Day / Spirit On The Water / Scarlet Town / All Or Nothing At All / Long And Wasted Years / Autumn Leaves // [encores] // Blowin’ In The Wind / Love Sick
Herman Veenhof in Nederlands Dagblad ("Keukengeheimen van Bob Dylan", 20 november) over The Cutting Edge: "Dylan zat in de jaren 1965 en 1966 telkens een paar weken in de studio. Elke ‘take’ bleef bewaard en aan de hand van die ongelooflijk helder geconserveerde en gerestaureerde opname kijk je als het ware rechtstreeks in de keuken waar een halve eeuw geleden van alles werd bereid. Je bent – alsof tijd en afstand niet bestaan – vlak bij het wordingsproces van lange, bekende liederen, die de meest gekke titels hebben, die zich huns ondanks vastbeitelden in het hoofd van veel jongvolwassenen." [met dank aan Gertjan] Zie ook hier.
Daniel Cornelissen in NRC Handelsblad ("De smaak van", 14 november): "Mijn ouders houden allebei van Bob Dylan. Ik ben opgevoed met zijn muziek en ik heb denk ik de muzieksmaak van mijn ouders overgenomen. Zelf ben ik niet zo politiek bewust, maar door het politieke engagement in zijn teksten, heb ik toch een idee van hoe de wereld is veranderd. Hij was in Amsterdam om een concert te geven in Carre. Voor de muziek hoef je daar misschien niet per se heen, en de allergrootste entertainer is hij ook niet meer, hij is nu 73. Je gaat erheen om een legende te zien optreden. Ik had kaartjes voor het concert gekocht, als verrassing voor mijn ouders. Maar ik kwam erachter dat ik die avond zelf moest spelen, de try-out van Sophie. Toen is mijn vriend in mijn plaats gegaan. Dylans tour heet Neverending tour, dus wie weet, zie ik hem toch nog een keer." [met dank aan Alja]
Bob Dylan Worldwide - The First Twenty Years is het eerste boek van een serie die de definitieve discografie van Bob Dylan zal bevatten. Dit boek verschijnt in mei 2016. Een boek om - als Dylan-verzamelaar - naar uit te kijken, zie hier. [met dank aan Gerbrand]
Barricade - de kracht van de protestsong, zie hier.
Meer protest-songs: "25 jaar einde Koude Oorlog: de beste protestsongs", zie hier. (Ik protesteer tegen het labelen van "A Hard Rain's A-Gonna Fall" als protestsong...)
Dick Hovenga over The Cutting Edge, zie hier.

Geen opmerkingen: