Thunder On The Mountain


Onderstaande brief over "Thunder On The Mountain" komt uit Laat mij vandaag vergeten tot morgen; de Bob Dylan aantekeningen 2012 - 2013; Brave New Books, 2014, blz. 150 - 152 (zie hier)

Hallo Rob,

Ruim twee weken geleden vroeg je me om de radio-edit van ‘Thunder on the mountain’ eens te vergelijken met de album-versie. Ik was het niet vergeten, verre van zelfs. Ik was zelf ook wel nieuwsgierig naar de verschillen tussen de edit en de volledige versie. Vandaag heb ik eindelijk de tijd gevonden om er eens rustig voor te gaan zitten.
Eerst maar de album-versie, het uitgangspunt. De album-versie heeft een behoorlijk strakke structuur. ‘Thunder on the mountain’ heeft twaalf coupletten. Deze twaalf coupletten zijn verdeeld in vier blokken van drie coupletten. Die vier blokken worden van elkaar gescheiden door een korte gitaarsolo. Ieder blok begint met de titel. Voor het eerste blok zit een kort muzikaal intro, na de gitaarsolo na het laatste blok zit een kort outro. Als je het schematisch weergeeft, ziet het er ongeveer zo uit:

intro – blok 1 (coupletten 1 – 3) – gitaarsolo – blok 2 (coupletten 4 – 6) – gitaarsolo – blok 3 (coupletten 7 – 9) – gitaarsolo – blok 4 (coupletten 10 – 12) – gitaarsolo – outtro.



Voor de radio-edit is flink geknipt in de album-versie waarna de delen weer aan elkaar geplakt zijn. Voor deze edit is echt een andere mix gemaakt en niet ‘slechts’ het nummer ingekort door voortijdig het geluid weg te draaien.
Allereerst ontbreekt het intro bij de single-edit. Daarnaast zijn blok 3 (coupletten 7 – 9) en de bijbehorende gitaarsolo verwijderd. Wanneer je deze single-edit op dezelfde wijze als de album-versie schematisch weergeeft, dan krijg je het volgende:

blok 1 (coupletten 1 – 3) – gitaarsolo – blok 2 (coupletten 4 – 6) – gitaarsolo – blok 4 (coupletten 10 -12) – gitaarsolo – outro.

Ik weet niet hoe het jou vergaat, maar ik moest gelijk aan de videoclip denken bij de ontdekking dat het intro bij de radio-edit ontbreekt. In mijn kop zit ergens het beeld opgesloten van die videoclip, het begin van die videoclip waarbij ik toch echt het intro van ‘Thunder on the mountain’ hoor.
En als dat intro inderdaad in de videoclip te horen is, dan is voor die videoclip òf de album-versie gebruikt, òf, maar dat leek mij zeer onwaarschijnlijk, een andere edit van ‘Thunder on the mountain’.
Zo’n vraag knaagt natuurlijk en dus heb ik gelijk de videoclip van ‘Thunder on the mountain’ bekeken. Schitterende videoclip overigens.
In die videoclip is inderdaad het intro van ‘Thunder on the mountain’ te horen (mijn geheugen blijkt nog intact te zijn), maar tot mijn stomme verbazing is de versie van ‘Thunder on the mountain’ die gebruikt is voor de videoclip niet de album-versie, maar een edit. Een andere edit. Ik noem ’t gemakshalve maar de video-edit.
Voor de radio-edit zijn het intro, blok 3 en één gitaarsolo geschrapt. Voor de video-edit zijn andere delen geschrapt, te weten: blok 2 en twee gitaarsolo’s.
Wanneer je de video-edit ook in een schema vangt, ziet dat er zo uit:

intro – blok 1 (coupletten 1 – 3) – gitaarsolo – blok 3 (coupletten 7 – 9) – blok 4 (coupletten 10 – 12) – gitaarsolo – outro.

Er is dus twee keer flink geknipt in ‘Thunder on the mountain’ om een edit te maken, één keer voor de radio-edit en één keer voor de video-edit. Waarom de radio-edit niet ook voor de videoclip is gebruikt, is voor mij een raadsel.
De enige winkel waar je de album-versie, de radio-edit èn de video-edit van ‘Thunder on the mountain’ nog steeds kunt kopen, is de iTunes store.
Die videoclip van ‘Thunder on the mountain’ is overigens werkelijk schitterend. Ik neem aan dat je die kent. In rap tempo komen er allerlei filmbeelden van Bob Dylan voorbij. Fragmenten uit Dont look back, Eat the document, The Concert for Bangla Desh, Renaldo & Clara, Hard rain, Hard to handle en nog veel meer. Het meest verrassend vind ik de beelden van Bob Dylans concerten in de Supperclub in 1993. Ik heb altijd begrepen dat de video van deze concerten nooit is uitgebracht omdat de beelden te donker zouden zijn. Afgaande op de beelden in de videoclip van ‘Thunder on the mountain’, kan die Supperclub-video prima uitgebracht worden.
De meest verrassende ontdekking van vandaag is misschien nog wel hoe heerlijk ‘Thunder on the mountain’ swingt. Ik was dat enigszins kwijt geraakt. Ik draai Modern times te weinig.
Een goed voornemen voor de aankomende week is dan ook om minstens drie keer Modern times te beluisteren.

groet,
Tom


Geen opmerkingen: