Luisteren is terugdenken

Het moet bloedheet geweest zijn die dag, zo’n vijftien jaar geleden. Ik herinner me dat ik een korte broek droeg, iets wat ik zelden doe. Bij binnenkomst vertelde ze dat ze platen van haar te jong overleden oom verkocht om zo wat geld bij elkaar te sprokkelen om met haar vriendje naar India te reizen, om daar te leren mediteren. Haar ogen vonkelden toen ze “vriendje” zei. De op de bank gezeten vader en moeder zeiden niks, maar het horen van de plannen van hun nog jonge dochter deed hun zichtbaar pijn.
Die dochter moet in de jaren tachtig geboren zijn, maar haar kleding en plannen vertelden dat ze in 1967 leefde. Ik herkende dat, ook ik dacht in mijn pubertijd in het verkeerde decennium geboren te zijn, maar ik was niet gekomen om haar te vertellen dat het allemaal maar een fase is, dat het wel weer voorbij zou gaan. Ik was gekomen voor de platen.
Uit de stapel van zo’n veertig elpees nam ik er twee mee. Ik wenste haar succes met de verkoop van de overige elpees en de voorgenomen reis, stapte in mijn auto en reed naar huis.
De twee elpees die ik toen kocht zijn Jack Elliott (1964) van Ramblin’ Jack Elliott en de verzamelaar Broadside Ballads vol. 1 (1963).
Broadside Ballads vol. 1 staat op, een album vol ‘topical songs’, een staalkaart van de Amerikaanse folk van begin jaren zestig. Bob Dylan is volop te vinden op dit album. Allereerst zijn er de drie opnamen van Bob Dylan, onder het pseudoniem Blind Boy Grunt: “John Brown”, “Talkin’ Devil” en  “Only A Hobo”.
Verder staat er op dit album het door Bob Dylan geschreven nummer “Let Me Die In My Footsteps” – onder de titel “I Will Not Go Down Under The Ground” – door Happy Traum gezongen. Op deze opname wordt Traum begeleid door Bob Dylan.
Tot slot staat er op dit album een cover van Dylans “Blowin’ In The Wind” door The New World Singers.
Tijdens het luisteren naar Broadside Ballads vol. 1 denk ik even aan haar, aan haar plannen en dromen. Zou ze in India gevonden hebben wat ze zocht? Zou ze vandaag nog steeds in 1967 leven of is ze inmiddels in het heden aangekomen?

1 opmerking:

hans altena zei

weer een pracht verhaal Tom!