Nobody's even shown it to me - A zwart, E wit, I rood: Series Of Dreams - meer aanvullingen

Zes dagen geleden plaatste ik hier het stuk "A zwart, E wit, I rood: Series Of Dreams" en een dag later in "Dylan kort #1206" vier aanvullingen. Voor mijn gevoel ben ik nog niet klaar met de videoclip voor "Series Of Dreams" en gezien het aantal reacties dat ik via e-mail krijg ben ik niet de enige bij wie "Series Of Dreams" door het hoofd blijft spoken. Hierbij dus nog vier aanvullingen:

5: In het uitstekende boek The Bob Dylan Copyright Files 1962 -2007 van Tim Dunn lees ik dat de videoclip werd geregisseerd door Melart Avis en dat de opnamen gemaakt werden op 23 januari 1991 in New York. [met dank aan Hilda voor de tip]
6: Ian Woodward schrijft in The Wicked Messenger 2081 onder andere: "This video [van 'Series Of Dreams'] is well worth seeking out, even though the contemporary footage is limited to a few seconds on the streets of New York in January this year [1991]." Verder schrijft Woodward dat de clip beelden bevat uit Dont Look Back Eat The Document, Hard Rain, Renaldo And Clara, "not to mention some previous videos". Een van die "previous videos" is de videoclip voor "Most Of The Time". Daarnaast bevat de clip voor "Series Of Dreams" beelden uit de concertfilm Hard To Handle.
Ik moet bekennen dat ik de videoclip van "Series Of Dreams" opnieuw moest kijken om me voor de geest te kunnen halen welke beelden uit januari 1991 er in te zien zijn. Het gaat om twee stukjes van 2, 3 seconden. In het eerste stukje wijst Bob Dylan naar een bord aan de muur, in het twee stukje loopt hij over straat.



7. Tijdens een interview voor Spy Magazine [1991] vraagt interviewer Joe Queenan naar de aanwezigheid van Jack Kerouac in de videoclip voor "Series Of Dreams". Bob Dylan reageert fel: "What?! Why'd they put something like that in there?"
Na even nagedacht te hebben, zegt hij: "Maybe it had something to do with the song. But it's not me that made that video. Nobody's even shown it to me. This was something that was done with very little participation on my part."
Bob Dylan wist dus niks, zo kunnen we concluderen, van de aan de videoclip toegevoegde beelden van Jack Kerouac, Allen Ginsberg, Dylan Thomas of Arthur Rimbaud.
8. De videoclip voor "Series Of Dreams" ging op 28 maart 1991 bij MTV in première.