De zaterdag nadat Triplicate verscheen

Gisteren aan het eind van de middag stapte ik in mijn auto met het voornemen om mijn bestelling van Triplicate bij de online platenverkoper  te annuleren om alsnog dit album bij een gewone platenzaak aan te schaffen. Het bleef bij een voornemen, vraag me niet waarom. Een antwoord heb ik niet.
Terwijl ik niet luister naar Triplicate lees ik e-mails van mensen die al wel gehoord hebben. Niemand lijkt echt enthousiast te zijn over het album en sommigen zijn ronduit negatief. Dat contrasteert sterk met het oordeel van de 'echte' recensenten. Ik denk bijvoorbeeld aan wat Jan Vollaard of Gijsbert Kamer schreven in NRC Handelsblad en de Volkskrant. René Megens van OOR is minder enthousiast over Triplicate, zie hier [met dank aan Bert].
De e-mail over Triplicate van Dylans officiële website citeert uiteraard alleen de jubel-recensies:

"Majestic." 4½ Stars - Rolling Stone
"A sensitive and exquisite 30-song extravaganza." - The Guardian
"As he sings these mountain-scaling melodies and conjures the ghosts of vanished lovers hovering over the verses, he doesn't just bring these songs back to life. He makes a pretty good case for why they should live forever." - NPR
"Strong performances, great repertoire, some of his best singing in years." - Mojo

Het is opvallend dat er weinig uitsluitend over Triplicate wordt geschreven, dat er in bijna al het schrijven over Triplicate ook aandacht is voor de Nobelprijs en de Europese tournee die vandaag van start gaat. Zie bijvoorbeeld hier en hier.

Ik klets maar een beetje van mij af, in afwachting van het kunnen beluisteren van Triplicate. Ik weet niks van het album. Hoewel, dat is niet waar, ik weet dat er een schitterende foto van Bob Dylan in de hoes van Triplicate te vinden is, met dank aan Dirk die mij een scan van die foto stuurde. En ik weet - met dank aan Bert - dat ik, als ik zou willen, tien van de dertig songs van Triplicate op Spotify zou kunnen beluisteren.
Ik luister nog niet, ik wacht.
Al valt dat niet mee.

4 opmerkingen:

hans altena zei

Steun uw plaatselijke platenboer, ahem.
Verder moet ik toegeven, laat deze drinkbeker aan mij voorbijgaan. Voor het eerst in mijn leven, en het regent ook nog eens...

tom zei

Ik ben zeker voorstander van het steunen van de plaatselijke platenboer, Hans, maar er zijn grenzen. De 20 kilometer die ik moet rijden om bij een platenboer te komen, neem ik op de koop toe. Maar als ik dan zie dat ik bij die platenboer zo'n 15 euro meer dan bij de online-verkoper moet betalen voor die cd en elpee, dan ben ik er snel klaar mee.
De platenboeren in een straal van 4 kilometer hebben niks te klagen over mijn uitgavenpatroon, vraag maar aan 'mevrouw Tom' :-)

Je bent niet de enige Dylan-liefhebber die Triplicate niet koopt, ik heb 't al van meer Dylanliefhebbers gehoord.

Tom

hans kramer zei

rare jongens ,die Dylan liefhebbers

tom zei

Over andere Dylan-liefhebbers kan ik niet oordelen, Hans, maar dat ik een rare jongen ben is wel zeker.

Tom